Met Virtual Engineering zet Antea Group volop in op Virtual en Augmented Reality. ‘Virtual Engineers’ Jesse Stammers en Joost Sonsma voorzien dat deze visuele technologieën het werkveld van de ingenieur én hun klanten ingrijpend gaan veranderen.
VR en AR, Digital Twins, Insider Navigation; ga in gesprek met Jesse Stammers en Joost Sonsma en deze begrippen vliegen je al snel om de oren. “Als je ons niet meer volgt, gewoon vragen, hè!.” Om daarna in hoog tempo verder te gaan. Want, er valt ontzettend veel te vertellen. Jesse: “Virtual Engineering omvat een enorm palet aan technieken en toepassingsgebieden. Maar in de basis gaan ze over hetzelfde: het onzichtbare zichtbaar maken.”
“Breng ontwerpen en plannen tot leven met virtual engineering. Laat investeerders, stakeholders of omwonenden met een VR-bril of HoloLens die nieuwe werkelijkheid beleven en voeg hiermee overtuigingskracht toe”
Beiden werden drie jaar geleden gegrepen door Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Joost: “Door een virtuele wereld te bouwen (VR) of informatie toe te voegen aan de werkelijkheid (AR) breng je werelden tot leven. Dat is niet alleen heel gaaf, het zorgt ook voor meer inzicht, beleving en overtuigingskracht. Dit biedt allerlei nieuwe mogelijkheden voor omgevingsmanagement, trainingen, ontwerp- en inspectietrajecten.”
De mens denkt in 3D
Iedereen die ooit een bewonersavond heeft bijgewoond over de aanleg van een weg of nieuwe bouwplannen, weet hoe ‘3D’ - mensen zijn ingesteld. Joost: “Een 2D-tekening of een Google Maps-plaatje vertelt nooit het hele verhaal. Mensen geven er hun eigen interpretatie aan. Dit maakt het lastig om een plan te verbeelden, om te laten zien wat de werkelijke impact is op een omgeving.”
“De dijkverbetering van Mijdrecht is een mooi voorbeeld”, schetst Jesse. “Deze dijk zou met dertig centimeter worden verhoogd. Hier was nogal wat weerstand tegen. Tijdens bewonersavonden lieten we verschillende ontwerpscenario’s in VR zien. Zo kon iedereen met VR-bril een virtuele wandeling over de dijk maken en ervaren wat een 30 centimeter hogere dijk werkelijk betekende.” Joost: “Het ontwerp werd een levensechte ervaring, waarvoor geen verbeeldingskracht nodig was. Zoom in, zoom uit, kijk rondom: iedereen ervoer hetzelfde. Ook ontstond er dankzij VR meer interactie. Mensen konden meedenken over de beplanting op de dijk. Wij brachten het effect van deze varianten meteen in beeld. Uiteindelijk leidde de presentatie tot een unanieme keuze, met hier en daar een aanvulling.”
“Breng ontwerpen en plannen tot leven met virtual engineering. Laat investeerders, stakeholders of omwonenden met een VR-bril of HoloLens die nieuwe werkelijkheid beleven en voeg hiermee overtuigingskracht toe”
Van virtueel oefenen tot slimmer winkelen
Maar, virtual engineering is méér dan een handig communicatiemiddel. Jesse: “We ontwikkelen voor TenneT een VR-trainingsprogramma rondom de uitbreiding van hoogspanningsstations. De bouw van deze objecten is risicovol. Dankzij VR-simulaties kunnen de bouwers alvast virtueel oefenen. Voor een grote supermarktketen doen we weer iets heel anders. Daar gaan we in supermarkten insider-navigation en augmented reality toepassen. Klanten kunnen bijvoorbeeld via hun smartphone zo efficiënt mogelijk hun boodschappenlijstjes afwerken. En ze zien meteen waar de aanbiedingen staan.”
Vooralsnog is het pionieren en ontdekken. Jesse: “We krijgen geregeld van klanten te horen: we willen iets met virtual of augmented reality. De techniek is echter nooit het uitgangspunt. Onze vraag terug is: wat is je probleem: wat wil je oplossen? Pas daarna kunnen we filteren welke toepassingen je daarbij kunnen helpen.” Joost: “In combinatie met ons zusterbedrijf Centric hebben we de capaciteit én de kennis in huis om voor elk vraagstuk een oplossing te bedenken. We hebben wat dat betreft een enorme snoepwinkel in de aanbieding, dan is het van tevoren goed om te weten wat je wilt…”
Hoe ze de toekomst zien van virtual engineering? Jesse: “Over tien jaar is dit de standaard in ontwerpprocessen, beheer, inspecties en trainingen. Onze kinderen zullen zich dan verwonderen over die tijd toen er nog met 2D-plaatjes werd gewerkt.”
“Kabels en leidingen, dijklichamen, procesinstallaties inspecteren? Augmented reality voegt on spot data, documenten en checklists aan objecten toe. Ook kunnen inspecteurs realtime informatie updaten”
“Ook op het gebied van serious gaming (simulaties) gaat er dankzij virtual engineering letterlijk en figuurlijk een wereld voor je open”
Met Virtual Engineering zet Antea Group volop in op Virtual en Augmented Reality. ‘Virtual Engineers’ Jesse Stammers en Joost Sonsma voorzien dat deze visuele technologieën het werkveld van de ingenieur én hun klanten ingrijpend gaan veranderen.
VR en AR, Digital Twins, Insider Navigation; ga in gesprek met Jesse Stammers en Joost Sonsma en deze begrippen vliegen je al snel om de oren. “Als je ons niet meer volgt, gewoon vragen, hè!.” Om daarna in hoog tempo verder te gaan. Want, er valt ontzettend veel te vertellen. Jesse: “Virtual Engineering omvat een enorm palet aan technieken en toepassingsgebieden. Maar in de basis gaan ze over hetzelfde: het onzichtbare zichtbaar maken.”
“Breng ontwerpen en plannen tot leven met virtual engineering. Laat investeerders, stakeholders of omwonenden met een VR-bril of HoloLens die nieuwe werkelijkheid beleven en voeg hiermee overtuigingskracht toe”
Beiden werden drie jaar geleden gegrepen door Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Joost: “Door een virtuele wereld te bouwen (VR) of informatie toe te voegen aan de werkelijkheid (AR) breng je werelden tot leven. Dat is niet alleen heel gaaf, het zorgt ook voor meer inzicht, beleving en overtuigingskracht. Dit biedt allerlei nieuwe mogelijkheden voor omgevingsmanagement, trainingen, ontwerp- en inspectietrajecten.”
De mens denkt in 3D
Iedereen die ooit een bewonersavond heeft bijgewoond over de aanleg van een weg of nieuwe bouwplannen, weet hoe ‘3D’ - mensen zijn ingesteld. Joost: “Een 2D-tekening of een Google Maps-plaatje vertelt nooit het hele verhaal. Mensen geven er hun eigen interpretatie aan. Dit maakt het lastig om een plan te verbeelden, om te laten zien wat de werkelijke impact is op een omgeving.”
“De dijkverbetering van Mijdrecht is een mooi voorbeeld”, schetst Jesse. “Deze dijk zou met dertig centimeter worden verhoogd. Hier was nogal wat weerstand tegen. Tijdens bewonersavonden lieten we verschillende ontwerpscenario’s in VR zien. Zo kon iedereen met VR-bril een virtuele wandeling over de dijk maken en ervaren wat een 30 centimeter hogere dijk werkelijk betekende.” Joost: “Het ontwerp werd een levensechte ervaring, waarvoor geen verbeeldingskracht nodig was. Zoom in, zoom uit, kijk rondom: iedereen ervoer hetzelfde. Ook ontstond er dankzij VR meer interactie. Mensen konden meedenken over de beplanting op de dijk. Wij brachten het effect van deze varianten meteen in beeld. Uiteindelijk leidde de presentatie tot een unanieme keuze, met hier en daar een aanvulling.”
“Breng ontwerpen en plannen tot leven met virtual engineering. Laat investeerders, stakeholders of omwonenden met een VR-bril of HoloLens die nieuwe werkelijkheid beleven en voeg hiermee overtuigingskracht toe”
Van virtueel oefenen tot slimmer winkelen
Maar, virtual engineering is méér dan een handig communicatiemiddel. Jesse: “We ontwikkelen voor TenneT een VR-trainingsprogramma rondom de uitbreiding van hoogspanningsstations. De bouw van deze objecten is risicovol. Dankzij VR-simulaties kunnen de bouwers alvast virtueel oefenen. Voor een grote supermarktketen doen we weer iets heel anders. Daar gaan we in supermarkten insider-navigation en augmented reality toepassen. Klanten kunnen bijvoorbeeld via hun smartphone zo efficiënt mogelijk hun boodschappenlijstjes afwerken. En ze zien meteen waar de aanbiedingen staan.”
Vooralsnog is het pionieren en ontdekken. Jesse: “We krijgen geregeld van klanten te horen: we willen iets met virtual of augmented reality. De techniek is echter nooit het uitgangspunt. Onze vraag terug is: wat is je probleem: wat wil je oplossen? Pas daarna kunnen we filteren welke toepassingen je daarbij kunnen helpen.” Joost: “In combinatie met ons zusterbedrijf Centric hebben we de capaciteit én de kennis in huis om voor elk vraagstuk een oplossing te bedenken. We hebben wat dat betreft een enorme snoepwinkel in de aanbieding, dan is het van tevoren goed om te weten wat je wilt…”
Hoe ze de toekomst zien van virtual engineering? Jesse: “Over tien jaar is dit de standaard in ontwerpprocessen, beheer, inspecties en trainingen. Onze kinderen zullen zich dan verwonderen over die tijd toen er nog met 2D-plaatjes werd gewerkt.”
“Ook op het gebied van serious gaming (simulaties) gaat er dankzij virtual engineering letterlijk en figuurlijk een wereld voor je open”