Oprichter en ‘Mister Pinkpop’ Jan Smeets stopt als directeur van Pinkpop.

Waar de organisatie van Pinkpop begin dit jaar zich nog opmaakte voor een prachtige 51e editie, bleef het op Megaland en alle festivalterreinen in Nederland helaas erg stil. Door de vrije tijd die hierdoor ontstond heeft Jan Smeets (75) eens goed de rust genomen om na te denken over de toekomst. Na deze tijd van bezinning heeft hij besloten om na 50 jaar het stokje over te dragen en officieel af te treden als festivaldirecteur van Pinkpop.

Antea Group interviewde Jan in 2019 over zijn rol als directeur en de samenwerking met van der HeideOndanks dat de tijd en realiteit ons heeft ingehaald willen we dit artikel toch graag delen. Als dank aan Jan voor zijn ongekende inzet de afgelopen jaren als festivaldirecteur en voor zijn bijdrage in de festivalwereld in het algemeen.

Dit interview vond plaats in de zomer van 2019. Uitspraken en weergaven kunnen hierdoor gedateerd zijn. Tanja Lendzion is inmiddels CEO van Antea Group Nederland.

Nietsdoen? Dat kan hij niet. Pinkpop is zo met hem verweven, daar is hij altijd mee bezig. Jan Smeets, bijnaam Mister Pinkpop, zit er ontspannen bij. Moeiteloos schakelt hij tussen hoogtepunten uit heden en verleden. Altijd is er een link naar ‘zijn’ Pinkpop. Er verschijnt een twinkeling in zijn ogen: “Het blijft prachtig hè.”

Vijftig jaar Pinkpop
Vijftig jaar al is Jan Smeets de motor achter het oudste nog bestaande popfestival ter wereld. Op 18 mei 1970 organiseerde hij de allereerste editie van Pinkpop in Geleen. Met een entreeprijs van 2,50 gulden trok het festival 10.000 bezoekers. Tien jaar eerder wordt de kiem voor Pinkpop gelegd met het succes van The Everly Brothers. Jan: “Al vrij snel was popmuziek voor mij het leukste dat er bestond.” Inmiddels is Pinkpop uitgegroeid tot een driedaags megafestival met een budget van vijftien miljoen euro en 80.500 bezoekers. “Ja, dat is wat hè”, grapt Jan. “Er is in de jaren heel veel veranderd. De grootste puzzel blijft het budget. De bezoeker wil waar voor zijn geld met grote namen, maar die artiesten zijn niet goedkoop. We moeten daar ontzettend scherp op blijven.”

Veiligheid van bezoekers staat voorop
Dergelijke uitspraken zijn kenmerkend voor Jan. Hij is direct en recht voor zijn raap. Voor hem zijn de grote lijnen net zo belangrijk als de kleinste details. “En dat gaat verder dan een sterke line-up of een goede geluidsinstallatie. Met zoveel mensen bij elkaar, wil je echt niet dat er iets gebeurt. Veiligheid is een steeds groter goed. Daarom kiezen we bewust voor de samenwerking met gerenommeerde bedrijven. Bedrijven die hun sporen hebben verdiend.” “Van der Heide bijvoorbeeld, daar werken we nu tien jaar mee samen, zij zorgen voor de bliksembeveiliging. Zij houden de trends bij en zorgen dat ons vangnet bij onweer altijd up-to-date is. Dat is door de jaren heen uitgegroeid tot een hele operatie. Waar we in 1970 naar de posten moesten fietsen om met elkaar te communiceren, hebben we nu een eigen communicatienetwerk. Er staan zeven masten op het terrein met telefoonzenders. Dus zelfs als de telefoonlijnen wegvallen bij onweer, blijven we met elkaar in contact.” >>

EEN DUBBEL JUBILEUMJAAR
2019 was een dubbel jubileumjaar voor Pinkpop en van der Heide. Want naast de verjaardag van Pinkpop tikt van der Heide maar liefst 100 levensjaren aan. Anno 2020 waken 220 medewerkers in binnen- en buitenland over een veilige werk- en leefomgeving voor particulieren, ondernemingen en overheden. 

Directeur Tanja Lendzion: “Van der Heide is een bedrijf dat je aanraakt. Het is fantastisch hoe alle ideeën samenkomen. Samen hebben we de succesformule voor de volgende eeuw bedacht: Een duidelijke strategie, gestoeld op wat we goed doen en wat beter kan. Vanuit ons nieuwe hoofdkantoor in Drachten willen we onze groeiambities waarmaken. Onze werknemers zijn inhoudelijke experts én echte ambachtsmensen. Het opleidingscentrum voor veilig werken biedt een scala aan gecertificeerde trainingen. Op het gebied van bliksembeveiliging werken we aan een steeds fijnmaziger onweer detectiesysteem. En met kathodische bescherming zijn we inmiddels internationaal actief.” 

>> Zijn droom is dat Pinkpop blijft voortbestaan, ook zonder hem. Jan: “De organisatiestructuur is daarop aangepast. Zo regelt Mojo Concerts al jaren de programmering, maar als ik mag kiezen staan Bruce Springsteen, Bob Dylan en Neil Young nog één keer op het Pinkpop podium.” Even is hij stil. Dan verschijnt er een grote grijns op zijn gezicht: “Dat is het hè. Ik zou best wat gas terug kunnen nemen, maar ik kan het gewoon niet laten.”   

De meerwaarde van Onweer 3.0
Sierk Janssen, verantwoordelijk voor productie en veiligheid op Pinkpop: “De meerwaarde van van der Heide zit in de combinatie van kennis, service en snelheid. Deze  mensen denken in mogelijkheden en oplossingen. Dat werkt erg prettig. Een voorbeeld? Afgelopen jaar werd er op het laatste moment een semipermanente tent op het terrein geplaatst. Dat gebeurde allemaal binnen een zeer kort tijdsbestek. Toch had van der Heide het plan voor de aarding klaar voordat de fundering er lag.”

“Tijdens Pinkpop kunnen we via het bliksemdetectiesysteem Onweer 3.0 realtime monitoren hoe onweer en elektrische ontlading zich ontwikkelt. Het KNMI geeft een weersverwachting, maar dit systeem geeft zeer nauwkeurig aan waar de inslagmomenten zijn en hoe lang het nog duurt voordat het onweer bij ons is. Waardevol, juist omdat onweer vaak ad hoc en grillig is. Onweer 3.0 is gekoppeld aan ons Control Center met communicatiesysteem. Zo zijn de juiste mensen gelijktijdig op de hoogte en kunnen we met het Calamiteiten Management Team Evenementen (CMTE) de juiste beslissingen nemen in het belang van de veiligheid van de festivalbezoekers.” <<


Oprichter en ‘Mister Pinkpop’ Jan Smeets stopt als directeur van Pinkpop.

Waar de organisatie van Pinkpop begin dit jaar zich nog opmaakte voor een prachtige 51e editie, bleef het op Megaland en alle festivalterreinen in Nederland helaas erg stil. Door de vrije tijd die hierdoor ontstond heeft Jan Smeets (75) eens goed de rust genomen om na te denken over de toekomst. Na deze tijd van bezinning heeft hij besloten om na 50 jaar het stokje over te dragen en officieel af te treden als festivaldirecteur van Pinkpop.

Antea Group interviewde Jan in 2019 over zijn rol als directeur en de samenwerking met van der HeideOndanks dat de tijd en realiteit ons heeft ingehaald willen we dit artikel toch graag delen. Als dank aan Jan voor zijn ongekende inzet de afgelopen jaren als festivaldirecteur en voor zijn bijdrage in de festivalwereld in het algemeen.

Dit interview vond plaats in de zomer van 2019. Uitspraken en weergaven kunnen hierdoor gedateerd zijn. Tanja Lendzion is inmiddels CEO van Antea Group Nederland.

Nietsdoen? Dat kan hij niet. Pinkpop is zo met hem verweven, daar is hij altijd mee bezig. Jan Smeets, bijnaam Mister Pinkpop, zit er ontspannen bij. Moeiteloos schakelt hij tussen hoogtepunten uit heden en verleden. Altijd is er een link naar ‘zijn’ Pinkpop. Er verschijnt een twinkeling in zijn ogen: “Het blijft prachtig hè.”

Vijftig jaar Pinkpop
Vijftig jaar al is Jan Smeets de motor achter het oudste nog bestaande popfestival ter wereld. Op 18 mei 1970 organiseerde hij de allereerste editie van Pinkpop in Geleen. Met een entreeprijs van 2,50 gulden trok het festival 10.000 bezoekers. Tien jaar eerder wordt de kiem voor Pinkpop gelegd met het succes van The Everly Brothers. Jan: “Al vrij snel was popmuziek voor mij het leukste dat er bestond.” Inmiddels is Pinkpop uitgegroeid tot een driedaags megafestival met een budget van vijftien miljoen euro en 80.500 bezoekers. “Ja, dat is wat hè”, grapt Jan. “Er is in de jaren heel veel veranderd. De grootste puzzel blijft het budget. De bezoeker wil waar voor zijn geld met grote namen, maar die artiesten zijn niet goedkoop. We moeten daar ontzettend scherp op blijven.”

Veiligheid van bezoekers staat voorop
Dergelijke uitspraken zijn kenmerkend voor Jan. Hij is direct en recht voor zijn raap. Voor hem zijn de grote lijnen net zo belangrijk als de kleinste details. “En dat gaat verder dan een sterke line-up of een goede geluidsinstallatie. Met zoveel mensen bij elkaar, wil je echt niet dat er iets gebeurt. Veiligheid is een steeds groter goed. Daarom kiezen we bewust voor de samenwerking met gerenommeerde bedrijven. Bedrijven die hun sporen hebben verdiend.” “Van der Heide bijvoorbeeld, daar werken we nu tien jaar mee samen, zij zorgen voor de bliksembeveiliging. Zij houden de trends bij en zorgen dat ons vangnet bij onweer altijd up-to-date is. Dat is door de jaren heen uitgegroeid tot een hele operatie. Waar we in 1970 naar de posten moesten fietsen om met elkaar te communiceren, hebben we nu een eigen communicatienetwerk. Er staan zeven masten op het terrein met telefoonzenders. Dus zelfs als de telefoonlijnen wegvallen bij onweer, blijven we met elkaar in contact.” >>

EEN DUBBEL JUBILEUMJAAR
2019 was een dubbel jubileumjaar voor Pinkpop en van der Heide. Want naast de verjaardag van Pinkpop tikt van der Heide maar liefst 100 levensjaren aan. Anno 2020 waken 220 medewerkers in binnen- en buitenland over een veilige werk- en leefomgeving voor particulieren, ondernemingen en overheden. 

Directeur Tanja Lendzion: “Van der Heide is een bedrijf dat je aanraakt. Het is fantastisch hoe alle ideeën samenkomen. Samen hebben we de succesformule voor de volgende eeuw bedacht: Een duidelijke strategie, gestoeld op wat we goed doen en wat beter kan. Vanuit ons nieuwe hoofdkantoor in Drachten willen we onze groeiambities waarmaken. Onze werknemers zijn inhoudelijke experts én echte ambachtsmensen. Het opleidingscentrum voor veilig werken biedt een scala aan gecertificeerde trainingen. Op het gebied van bliksembeveiliging werken we aan een steeds fijnmaziger onweer detectiesysteem. En met kathodische bescherming zijn we inmiddels internationaal actief.” 

Blikseminslag en noodweer
Jan kijkt terug op 2014, het jaar van Metallica. Ook het jaar van hevig noodweer en een blikseminslag in een mast achterop het festivalterrein. Trots vertelt hij dat er geen paniek was onder de 70.000 bezoekers. “Ik vroeg Eric Corton om het podium te betreden. Hij vertelde, mede op advies van van der Heide, de mensen om bij elkaar te gaan staan en niet te schuilen in tenten, bij de masten of bomen. We wisten gewoon dat er geen veiliger terrein was dan het festivalterrein.”

Vertrouwen op de mensen die vooraan staan
Jan vertelt dat er heel wat wordt afgepraat over veiligheid. “We willen elk jaar verbeteren. Van der Heide heeft ook de campings, tenten en hoge objecten in de omgeving beveiligd. Al die beveiligde zones zijn in kaart gebracht, zodat we exact weten waar de mensen veilig staan. Want één ding is zeker: Pinkpop gaat altijd door!” Met dat statement schakelt Jan over naar zijn eigen gezondheid. 74 jaar is hij nu, Mister Pinkpop. Met drie hartoperaties achter de rug beseft hij zich maar al te goed dat zijn gezondheid fragiel is. Een legendarische uitspraak is dat hij hoopt tijdens Pinkpop op het podium te overlijden.

>> Zijn droom is dat Pinkpop blijft voortbestaan, ook zonder hem. Jan: “De organisatiestructuur is daarop aangepast. Zo regelt Mojo Concerts al jaren de programmering, maar als ik mag kiezen staan Bruce Springsteen, Bob Dylan en Neil Young nog één keer op het Pinkpop podium.” Even is hij stil. Dan verschijnt er een grote grijns op zijn gezicht: “Dat is het hè. Ik zou best wat gas terug kunnen nemen, maar ik kan het gewoon niet laten.”   

De meerwaarde van Onweer 3.0
Sierk Janssen, verantwoordelijk voor productie en veiligheid op Pinkpop: “De meerwaarde van van der Heide zit in de combinatie van kennis, service en snelheid. Deze  mensen denken in mogelijkheden en oplossingen. Dat werkt erg prettig. Een voorbeeld? Afgelopen jaar werd er op het laatste moment een semipermanente tent op het terrein geplaatst. Dat gebeurde allemaal binnen een zeer kort tijdsbestek. Toch had van der Heide het plan voor de aarding klaar voordat de fundering er lag.”

“Tijdens Pinkpop kunnen we via het bliksemdetectiesysteem Onweer 3.0 realtime monitoren hoe onweer en elektrische ontlading zich ontwikkelt. Het KNMI geeft een weersverwachting, maar dit systeem geeft zeer nauwkeurig aan waar de inslagmomenten zijn en hoe lang het nog duurt voordat het onweer bij ons is. Waardevol, juist omdat onweer vaak ad hoc en grillig is. Onweer 3.0 is gekoppeld aan ons Control Center met communicatiesysteem. Zo zijn de juiste mensen gelijktijdig op de hoogte en kunnen we met het Calamiteiten Management Team Evenementen (CMTE) de juiste beslissingen nemen in het belang van de veiligheid van de festivalbezoekers.” <<